luni, 9 noiembrie 2009

25 de ani de EXISTENTA / 25 de ani de NEFIINTA

Desi in comuna noastra evenimentele semnificative se petrec doar in preajma campaniilor electorale, iata ca duminica ce a trecut a fost marcata de un eveniment, care zic eu, a ocolit subiectele politice desi suntem la mijlocul campaniei pentru prezidentiale.
Sub indrumarea preotului din satul nostru , s-a organizat o intalnire a celora ce sunt slujitori ai altarelor plecati din satul acesta respectiv o comemorare a celora ce au fost preoti in satul nostru.
Cu aceasta ocazie biserica s-a dovedit a fi neincapatoare pentru enoriasi si pentru cei care au revenit si ei pe meleaguri natale pentru a revedea ceea ce au lasat candva aici.
Trebuie sa recunosc ca am fost oarecum sceptic la aceasta intalnire gandindu-ma la evenimentele din ultima vreme petrecute in a noastra parohie insa cred ca cei care au participat la aceasta reuniune, preoti respectiv credinciosi, au insufletit evenimentul.
S-au remarcat , ca de fiecare data de altfel, cei doi preoti care au plecat din satul nostru , preotul Ciordas si preotul Balota care, dupa parerea mea, sunt printre putinii care se pot numi preoti si aici ma refer la cultura si la inclinatiile lor spre acest domeniu.
Nu intamplator am amintit de acesti preoti, ei exprimand esential in cuvantul lor catre credinciosi EXISTENTA si NEFIINTA cu referire la cei 25 de ani de prezenta a preotului Marian in parohia noastra respectiv 25 de ani de nefiinta a celui care a fost Preotul PAUSAN. Acesta din urma desi petrecand un timp scurt ca preot in satul Marca a marcat destine si a lasat amintiri puternice in mintea celor care l-au cunoscut .
In concluzie ceea ce s-a intamplat diminica a fost pe langa ceea ce am expus mai sus o ocazie de intalnire a celor dragi si un moment de liniste spirituala.
Desi am vrut sa expun si partea mai putin placuta a acestui eveniment, respectiv "marile" absente deja obisnuite ale bisericii noastre, m-am resemnat la gandul ca mai rau decat EXISTENTA si mai rau decat NEFIINTA este sa ai o =EXISTENTA NESEMNIFICATIVA=

P.S.- cei care au amintiri despre cei care au fost sau pareri despre cei care sunt(referitor la satul Marca) , cu mare drag...... rubrica" comentarii"

16 comentarii:

Anonim spunea...

O actiune frumoasa, un prilej de intalnire a fiilor satului. Ma bucur cand aud astfel de lucruri. Ceea ce as propune totusi este sa se scrie si despre evenimentele ce au loc in cadrul Bisericii Baptiste. Desi nu sunt majoritari, sunt totusi o comunitate puternica si semnificativa in cadrul comunei.Stiu ca si ei organizeaza diferite activitati de acest gen, tot felul de alte actiuni.

Anonim spunea...

Din pacate nu avem sustinatori printre ei. Sau ma insel? Poate o sa intram intr-o campania mai agresiva de promovare a blogului, sa mai scoatem la iveala cateva talente!

TOPPER spunea...

Nu voiam sa apara ca un articol de natura religioasa ci mai de graba unul de natura sociala. Dar cred ca toate evenimentele semnificative indiferent de natura lor merita dezvaluite cititorilor.

Ghiti spunea...

Asteptam cu mult drag sustinatori ai acestui blog din cadrul Biserici Babtiste. Dar pana acum nu am avut nici o solicitare de acces la blog.

Dan diaconul spunea...

Dragii mei, m-am bucurat mult cand am fost invitat de catre parintele nostru din sat la aceasta sarbatoare. Din pacate nu am putut participa avand in vedere ca merg in toata Episcopia la slujbe, programate cu luni de zile inainte, insa cu sufletul am fost acolo, am tinut legatura, mi s-a povestit, am simtit si eu pulsul.
Cred ca merita tinute asemenea sarbatori si pe viitor chiar mai extins, cu implicarea Primariei, cu manifestari culturale, istorice, titluri de "cetatean de onoare" s.a. Asa ca, zic eu, e un inceput bun si parintele Ioan merita felicitat pentru toate acestea.
Pacat insa ca au aparut scindari. Dar in fond stiti cum e? Unii aleg sa se autoexcluda, poate si pentru a-si sustine superioaritatea fata de cei multi, din cauza ca se simt loviti in orgoliu. Cred ca e demn sa ramai unde esti si sa convingi daca poti, nu sa-ti iei jucariile si sa pleci, si mai mult, vrei si sa le faci rau celor care raman, incercand sa-i dezbini. Ramane ca voi, cei multi dar nu prosti, sa dovediti totusi ca ramaneti constanti. Putem avea multe nemultumiri unii fata de altii dar nu putem anula meritele unui om in cateva luni de zile. Ramane ca multimea sa arate ca nu se lasa dusa de ici colo pentru ca asa vor unii...(care pana acum pozau in mari credinciosi, apropiati bisericii). M-ar durea sa stiu ca unii sunt marionete iar altii papusari.
In privinta titlului cred ca e o usoara neintelegere si as vrea sa-l contrazic pe Topper, si-l rog sa nu se supere; un om cand moare nu trece in nefiinta- asta ar insemna ca nu mai existam dupa moarte, dar tocmai asta e ca sufletul omului nu moare, asadar parintele Pausan nu a trecut in nefiinta ci a trecut la Domnul, sau a trecut in lumea dreptilor. Tocmai de asta vorbim de viata vesnica Eu l-am auzit de multe ori vorbind pe Parintele Ioan Ciordas pe aceasta tema la inmormantari si stiu ca exact asta spunea, imi vine grau sa cred ca a spus ca parintele Pausan este de 25 de ani in nefiinta, poate a facut o paralela intre cei 25 de ani de pastoratie ai parintelui marian si cei 25 de ani care au trecut de la mutarea la Domnul a parintelui Pausan. Discutia poate continua, n-am uitat de invitatie ;-)
Va felicit pe voi care activati pe acest blog, mai ales ca nu ati cedat "presiunilor" si va dau un sfat: sa va tineti departe de intrigi, de intentii rele din toate partile; cum zice romanul: "Nu te baga in laturi ca te mananca porcii".
Cu drag, Dan.

TOPPER spunea...

Te salut si eu Parinte Diacon Dan, si cu adevarat afirm ca prezenta ta la eveniment aducea un plus evident.
In legatura cu expresia "NEFIINTA" am putea duce o intreaga discutie care sincer mi-ar face placere sa o avem poate chiar impreuna cu alti prieteni interesati.Am folosit-o ca expresie uzuala care se refera la pierderea existentei materiale a omului. Cat despre cei pentru care existenta lor se reduce doar la partea materiala, iti pot spune ,dupa ultimele evenimente, ca nu se prea gandesc la partea cu existenta si cu "darea de seama" de dupa...

Anonim spunea...

sa inteleg ca biserica a fost plina pentru preotii veniti?

Ghiti spunea...

Revin la acest post sa va amintesc ca nu publicam comentariile care nu sunt semnate si sunt intrigi ale unor acuze.
Avem doua comentarii care nu le-am publicat din acest motiv primul incepe cu:
" pai era normal sa faca o actiune. ca la cat de rari erau oamenii in biserica in ultima vreme......"
si al doilea:
" stimate (sau poate e prea mult spus) topper, frumoasa actiunea e adevarat. dar..."
Va rugam sa le semnati pentru a putea fi publicate.
Iar daca cineva are de spus ceva si ii e rusine de ceea ce zice mai bine sa taca.

Topper spunea...

Pt. ANONIM: Daca ti se pare ca nu sunt enoriasi la biserica inseamna ca nu esti acolo sa-i vezi.Asa ca te invit sa-i numeri personal in duminicile urmatoare si sa faci o medie si apoi sa ne informezi care e rezultatul.
Nimeni nu a spus ca biserica e ticsita de enoriasi insa asa a fost dintotdeauna... uneori mai multi alteori mai putini.
Sau te referi cei care au renuntat sa mai vina la biserica din sat si merg la manastire? E optiunea lor si te anunt ca nu reprezinta o intraga comunitate si nici un procent foarte insemnat.

Topper spunea...

Pt. GHITI: Personal sunt curios de cele doua comentarii la care ai facut referire. Te salut!

Anonim spunea...

toper , anonim , ghiti si gal ... pai vad ca numai voi va bagati in seama prin ' cele comentarii . Veniti si voi cu idei constructive , nu fitzi ca altii de - o seama cu mintile odihnite ce le avetzi .
DECI : IN ACEL SIMULACRU DE CRONICA A EVENIMENTULUI , DIN MOMENT CE AI AMINTIT DE PAR . PAUSAN ( D-ZEU SA-L ODIHNEASCA) , NEPARAT DIN BUNUL SIMT TREBUIA SA AMINTESTI SI DE RAPOSATII par . +Baliban ( in vremea lui sa lucrat pe biserica veche - cred ) si par .+ Vetisan ( puteai sa treci acolo si anii cat au pastorit parohia Marca ) si mai puteai , nu in ultimul rand sa amintesti de par . Buican si de par . Zdritea ( care ocazional a slujit si in comuna).

Ghiti spunea...

Pentru ultimul anonim.Bine ca esti tu ala smecher care nu te stii semna. Si mai bine ai scrie tu despre aceste evenimente.

Anonim spunea...

DA BINE MA , DA MAI BINE I - MI FAC IO UN BLOG ADEVARAT , NU- TI FAC TIE TRAFIC PE DEJABA , CA NUMA ABERATII SI FANTASMAGONII SCRII , MAI DOCUMENTEAZATE , DOAR AI MINTEA HADINITA , CE POOII MEI !

Anonim spunea...

Pentru ca mi s-a pomenit numele, vreau sa raspund in cateva cuvinte. 1. Comentariul e neelegant, din pacate; e plin de rautate si nu inteleg de ce. 2. Trebuie apreciat ca s-a facut ceva. 3. Din pacate nu va asumati ce spuneti; eu mi-am asumat, e clar ca ”Dan diaconul” este Dan Gal, si ma bucur ca sunt recunoscut prin acest titlu. 4. Poate ar fi bine cand aveti idei, sugestii, sfaturi, sa aveti initiativa, sa sugerati si sa va implicati, nu sa criticati. Tocmai asta e dureros, ca unii s-au suparat si s-au autoexclus, s-au izolat fara sa-i excluda cineva, si critica din exterior. Nefiind acolo, la eveniment, nu stiu daca nu s-a pomenit si de ceilalti preoti la care se cunoaste numele (la ectenia pentru morti)-eu retin ca parintele Ioan Marian pomenea, chiar la iesirea cu darurile, dupa episcopi, numele preotilor raposati care au slujit in sat. Apreciez ideea ca fiind buna, dar sa nu uitam ca s-a facut referire la cei 25 de ani de cand parintele slujeste in sat, respectiv de cand parintele Pausan a trecut la Domnul. Cred ca daca scrieti un comentariu decent, puteti sa-i rugati pe administratori sa posteze parerea dumneavoastra; nu cred ca e corect sa vizitati blogul doar ca sa-i criticati pe cei care scriu, si fara sa va declinati identitatea. De ce nu poate fiecare sa faca ceva constructiv, ceva care sa aduca beneficii tuturor, care sa ne uneasca nu sa ne dezbine, indiferent de interese pecuniare, politice sau de orice alt fel? Fata de orice interes satul, comunitatea, Biserica mai ales trebuie sa ramana unita ( unita in dragoste, in slujire, in obiceiurile noastre din batrani, acolo unde multi s-au botezat, cununat, impartasit, nu unita cu Roma- la asta ma refer). Cu aleasa pretuire pentru toti marcanii, Dan diaconul.

Anonim spunea...

*** DE LA ULTIMU' ANONIM

* TUTUROR MARCANILOR , TUTUROR CELOR CARE AU VAZUT ZIUA SI NOAPTEA ACU' SAU IN ALTE VREMURI IN CUIBUL DE RAI NUMIT MARCA : + FIUL OMULUI S-A NASCUT IN SUFLETUL, CREDINTA SI IN MARCA NOASTRA , SA UITAM DE CE E RAU , SPERANTA SA FIE CU NOI SI NADEJDEA IN CER . FERICE DE VOI CARE NU V-ATI PRIBEGIT PRIN STRAINE LOCURI , NICAIERI NU E MAI BINE CA SI ACOLO UNDE TE-AI NASCUT .

* SA VA BUCURATI DE VENIREA + MANTUITORULUI SA INTRATI BUCUROSI IN NOUL AN ...
(... p.s. : joi dau o tura prin sat)
ultimu' anonim

Anonim spunea...

Ce parere aveti despre noua comunitate care recent s-a nascut sau poate renascut in Marca: cea greco+catolica?